Експеримент у школі

            В  школі   з  2009  року  проводиться  дослідно-експериментальна  робота  всеукраїнського  рівня  на  тему  "Формування  правової  культури  учнів  загальноосвітнього  навчального  закладу".
 
В сучасних соціокультурних умовах розбудови правової держави та громадянського суспільства в Україні значно зростає роль правової освіти і правового виховання населення, що викликано ускладненням економічних і політичних процесів, соціальних відносин, розширенням комунікативних зв'язків між людьми, зростанням відповідальності особистості за власну долю. Це ще раз доводить, що без глибоких правових знань еволюційний розвиток суспільства неможливий.

Правова освіта і правовое виховання передбачає створення цільної системи навчання і виховання, спрямованої на формування нового, вищого рівня правової культури особистості та суспільства.

Правова культура — як стабільна відповідальність способу і результату поведінки всіх і кожного правовим нормам, принципам, цінностям — відображає рівень розвитку правосвідомості і вміщує в собі не тільки знання про законодавство і правопорядок, але й безпосередні дії людини (прояв законослухняності, поваги до права, законодаства) в різних, навіть виняткових життєвих ситуаціях, передбачає уміння і готовність особистості вирішувати свої життєві проблеми, жити з людьми і серед людей, орієнтуючись на норми права, не виходячи за межі закону.

Означена характеристика правової культури як кінцевого результату правової освіти відображає необхідність її системного здійснення в школі, починаючи з молодших класів.

Виходячи з вказаних вище умов, педагогічний колектив школи вийшов у 2009 році з ініціативою перед Міністерством освіти і науки України про проведення дослідно-експериментальної роботи Всеукраїнського рівня на тему: “Формування правової культури учнів загальноосвітнього навчального закладу”.

Метою дослідження було визначено експериментальну розробку й апробацію у навчально-виховному процесі школи психолого-педагогічних технологій пропедевтичної, допрофільної та профільної правової освіти, предметом дослідження — процес реалізації інноваційної моделі правової освіти та виховання учнів загальноосвітнього навчального закладу.

Відповідно до Заявки на проведення дослідно-експериментальної роботи було огрунтовано наступні завдання експерименту:

  • забезпечення індивідуалізації та профілізації правової освіти та виховання;
  • забезпечення гармонійного розвитку національно-свідомої, високоосвіченої, життєво компетентної, творчої особистості, здатної до саморозвитку та самовдосконалення, готової до життя і праці в інформаційному суспільстві;
  • створення умов для розвитку творчого потенціалу особистості педагога і учня за рахунок впровадження інноваційних технологій навчання та виховання; моніторингу професійної компетентності, педагогічної праці вчителів і результативності діяльності учнів;
  • створення нового якісного підходу до підвищення рівня професійної майстерності педагогів на базі науково-методичного центру;
  • створення умов для адаптації при переході навчального процесу в навчально-пошуковий, забезпечивши логічний взаємозв’язок між пошуковими компонентами навчально-правових дисциплін, додатковою освітою і системою розвивальних знань;
  • створення системи проектно-цільового партнерства та співробітництва у взаємодії між інноваційним навчальним закладом з родинами учнів, виробничими структурами, профільними загальноосвітніми та вищими навчальними закладами, установами та організаціями;
  • забезпечення компютерізації та інформатизації навчально-виховного та управлінського процесу з метою створення інформаційного освітнього середовища.

Теоретико-методологічною основою експерименту є положення Конституції України, Законів України “Про освіту”, “Про загальну середню освіту”, Національна програма виховання дітей та учнівської молоді; теоретичні праці педагогів, нормативні документи щодо гуманізації освітньої галузі, формування гармонійної, духовно, інтелектуально і фізично розвиненої особистості.

Науково-педагогічні принципи, на основі яких здійснюється дослідно-експериментальна робота в школі, узгоджуються із загальнопедагогічними принципами, які віддзеркалюють сучасний рівень розвитку та напрями становлення нової освіти в Україні:

  • принцип гуманізації освіти, який передбачає утвердження духовних цінностей як першооснови у визначенні змісту освіти, формування цілісної гармонійної картини світу та полягає в олюдненні знання, в рішучому повороті освіти до особистості учня, у забезпеченні сприятливих умов для розвитку його здібностей та творчого потенціалу;
  • принцип особистісного підходу до учнів, вчителя, батьків, який закликає вбачати і в дітях, і в дорослих, залучених до освітнього процесу, неповторну особистість, постійно розкривати їх досягнення в цьому процесі;
  • принцип цілісності та системності, який передбачає відтворення державно-правових явищ через загальне бачення у їх багатогранності, взаємозв’язках та взаємозумовленості;
  • принцип науковості, тобто ознайомлення учнів із сучасними державно-правовими процесами та їх відображенням у правових актах та сучасній науковій літературі;
  • принцип пріоритетного, розвивального, компетентісного навчання, що забезпечує безпосередній вплив навчання на розвиток дитини, формування у неї ключових компетенцій;
  • принцип наступності;
  • принцип творчої діяльності, який передбачає розробку методик та технологій навчання, які активізують пошукову активність і створюють максимально сприятливі умови для творчої діяльності учнів;
  • принцип культуровідповідності, який передбачає органічну єдність правової освіти, культури, мови, традицій і звичаїв народу, які забезпечують духовну єдність, наступність і спадкоємність поколінь.

Для вирішення завдань експерименту використовуються загальнонаукові методи: історико-логічний, теоретичний і порівняльний аналізи нормативно-правових актів, документів і матеріалів з питань реформування системи освіти, аналіз філософської, педагогічної, методичної, правової, соціологічної, психологічної літератури (монографії, періодичні видання, матеріали науково-практичних конференцій, навчальні програми, посібники тощо), узагальнення отриманої інформації, системний аналіз; теоретичне моделювання; діагностичні (анкетування, опитування, бесіди, соціометричні, прогностичні, обсерваційні тести).

Основний метод дослідження – комплексний експеримент.

Наукове керівництво здійснюють:

1. Ладиченко Тетяна Вячеславівна, завідувачка кафедрою гендерної освіти та методики викладання суспільствознавчих дисциплін Національного педагогічного університету ім. М.П.Драгоманова, кандидат історичних наук, професор

2. Ладиченко Віктор Валерійович, професор кафедри гендерної освіти та методики викладання суспільствознавчих дисциплін Національного педагогічного університету ім. М.П.Драгоманова, доктора юридичних наук, професор

3. Кобилянська Лариса Станіславівна, кандидат філософських наук.



Наукові консультанти дослідно-експериментальної роботи:

  • Бакка Тамара Володимирівна, доцент кафедри гендерної освіти та методики викладання суспільствознавчих дисциплін Національного педагогічного університету ім. М.П.Драгоманова, кандидат педагогічних наук, доцент;
  • Висоцька Катерина Іванівна, начальник служби зі справ дітей Іллічівського міської ради Одеської області;
  • Задорожна Любов Кирилівна, заступник директора Одеського обласного інституту удосконалення вчителів з навчально-методичної роботи, кандидат філософських наук;
  • Кушнір Валерій Григорович, начальник відділу освіти Іллічівської міської ради Одеської області.



Відповідальні виконавці дослідно-експериментальної роботи:

  • Левчишена Оксана Михайлівна, завідувачка кафедрою психолого-педагогічної та суспільно-гуманітарної освіти Одеського обласного інституту удосконалення вчителів (за згодою);
  • Петлюк Ольга Петрівна, директор загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 м. Іллічівська Одеської області.
  • Майорський В’ячеслав Віталійович, учитель історії та правознавства загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 м. Іллічівська Одеської області.



10.2. Планування дослідно експериментальної роботи

Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 01.06.2009 р. № 459 “Про проведення дослідно-експериментальної роботи на базі загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 м. Іллічівська Одеської області” було визначено термін, етапи проведення експерименту, визначено заходи, заплановані на кожен з його етапів.



Термін проведення експерименту: березень 2009 – червень 2021 років.



Етапи проведення експерименту:

1. Підготовчий етап (квітень 2009 – серпень 2009 рр.):

  • визначення та наукове обґрунтування теми, мети та завдань дослідно-експериментальної роботи;
  • вивчення та аналіз науково-методичної літератури та педагогічного досвіду з теми дослідження;
  • налагодження спільної діяльності з установами, які здійснюють супровід дослідно-експериментальної роботи;
  • діагностика готовності педагогів до інноваційної педагогічної діяльності;
  • нормативно-правове забезпечення дослідно-експериментальної роботи;
  • формування творчих груп з проблеми для проведення експериментальної роботи;
  • складання кошторису, який забезпечить реалізацію програми дослідно-експериментальної роботи;
  • створення науково-методичного центру;
  • створення освітнього інформаційного простору;
  • складання та затвердження навчальних планів та авторських програм для проведення дослідно-експериментальної роботи;
  • проведення вхідного діагностування «Рівень готовності учасників навчально-виховного процесу до участі в експерименті»;
  • проведення навчальних семінарів для вчителів-предметників загальноосвітнього навчального закладу з питань наукового дослідження;
  • визначення структурних елементів інноваційної моделі експериментального навчального закладу;
  • підведення підсумків підготовчого етапу дослідно-експериментальної роботи.



2. Концептуально-діагностичний етап (вересень 2009 – серпень 2010 рр.):

  • діагностика готовності адміністрації, педагогічного колективу навчального закладу, батьків, учнів, соціальних партнерів, громадськості до співробітництва та соціального партнерства;
  • діагностика соціально-педагогічних потреб батьків, учнів, педагогів, соціальних партнерів, громадськості в умовах інноваційної моделі;
  • розробка системи впровадження новітніх інформаційних, інтерактивних педагогічних технологій;
  • створення навчального, навчально-методичного, наукового, управлінського, діагностичного забезпечення інноваційної моделі;
  • робота науково-методичного центру та інформаційного освітнього простору;
  • створення системи пропедевтичного, допрофільного та профільного навчання;
  • створення системи проектно-цільового управління експериментальним навчальним закладом;
  • проведення постійнодіючого семінару за темою наукового дослідження;
  • підведення підсумків концептуально-діагностичного етапу дослідно-експериментальної роботи.



3. Формувальний етап (вересень 2010 – серпень 2018 рр.):

  • впровадження інноваційної моделі загальноосвітнього навчального закладу;
  • впровадження та забезпечення навчального, навчально-методичного, наукового, управлінського супроводу інноваційної моделі;
  • моніторинг творчих здібностей учнів, їх здатності до саморозвитку та самовдосконалення;
  • моніторінг рівня співробітництва та соціального партнерства адміністрації, педагогічного колективу навчального закладу, батьків, учнів, соціальних партнерів, громадськості;
  • моніторинг ефективності інноваційної моделі інноваційного навчального закладу;
  • впровадження системи пропедевтичного, допрофільного та профільного навчання;
  • проведення курсів підвищення кваліфікації освітнього рівня педагогічних працівників;
  • проведення консультування та навчання вчителів, батьків, представників громадськості з проблеми дослідно-експериментальної роботи;
  • впровадження системи проектно-цільового управління інноваційним закладом;
  • проведення постійнодіючого семінару-практикуму з питань науково-дослідної роботи;
  • підведення підсумків формувального етапу дослідно-експериментальної роботи;
  • внесення коректив щодо до ходу дослідно-експериментальної роботи.



4. Контрольно-узагальнюючий етап (вересень 2018 – серпень 2019 рр.):

  • порівняння результатів дослідно-експериментальної роботи з поставленою метою та завданнями;
  • контроль та узагальнення проміжних результатів дослідно-експериментальної роботи;
  • внесення корективів до створеної інноваційної моделі загальноосвітнього навчального закладу;
  • проведення Всеукраїнської науково-практичної конференції „Розробка цілісної системи правової освіти у загальноосвітньому навчальному закладі як передумови успішної соціальної адаптації випускників школи в умовах розбудови правової держави та громадянського суспільства в Україні”, видання за результатами роботи конференції методичного посібника;
  • підготовка наукового звіту про підсумки проведення дослідно-експериментальної роботи за темою дослідження.



5. Коригувальний етап (вересень 2019 – червень 2021 рр.):

  • внесення коректив і відповідних змін до організаційно-педагогічних, матеріально-технічних, фінансово-економічних умов створення інноваційного навчального закладу;
  • адаптування та затвердження нормативної бази для функціонування інноваційного навчального закладу;
  • поширення перспективного педагогічного досвіду у загальноосвітніх навчальних закладах Одеської області та України.



Очікувані результати:

  • створення інноваційної моделі загальноосвітнього навчального закладу;
  • забезпечення гармонійного розвитку національно-свідомої, високоосвіченої, життєво компетентної, творчої особистості, здатної до саморозвитку та самовдосконалення, готової до життя і праці в інформаційному суспільстві;
  • створення умов для розвитку творчого потенціалу особистості педагога і учня за рахунок впровадження інноваційних технологій навчання та виховання; моніторингу професійної компетентності, педагогічної праці вчителів і результативності діяльності учнів;
  • створення нового якісного підходу до підвищення рівня професійної майстерності педагогів на базі науково-методичного центру;
  • створення умов для адаптації при переході навчального процесу в навчально-пошуковий, забезпечивши логічний взаємозв’язок між пошуковими компонентами навчально-правових дисциплін, додатковою освітою і системою розвивальних знань;
  • створення системи проектно-цільового партнерства та співробітництва у взаємодії між інноваційним навчальним закладом з родинами учнів, виробничими структурами, профільними загальноосвітніми та вищими навчальними закладами, установами та організаціями;
  • забезпечення компютерізації та інформатизації навчально-виховного та управлінського процесу з метою створення інформаційного освітнього середовища.
  • розробка та реалізація модулів до навчальних програм предметів різних циклів.
  • розробка та реалізація програм пропедевтичної правової освіти (-4 класи);
  • розробка та реалізація програм курсів практичного правового спрямування для учнів 5 – 7 класів;
  • розробка та реалізація програм курсів допрофільної правової освіти (8 - 9 класи);
  • розробка та реалізація програм курсів профільної правової освіти (10 – 12 класи).

Щорічно затверджується план дослідно-експериментальної роботи у школі.

За 2009 - 2013 роки у школі було розроблено діагностичний інструментарій, проведено діагностування готовності адміністрації та вчителів, учнів та їх батьків, соціальних партнерів, громадськості до співробітництва та партнерства, зроблено відповідний аналіз результатів діагностування.

Проведено діагностику соціально-педагогічних потреб учнів та їх батьків, вчителів, соціальних партнерів, громадськості в умовах інноваційної моделі, за її результатами зроблений відповідний аналіз, підготовлено методичні рекомендації для учасників навчально-виховного процесу..

В рамках розробки напрямів науково-теоретичної підготовки членів педагогічного колективу за темою експерименту було підготовлено і видано методичні рекомендації щодо включення правового компоненту у навчальні предмети початкової школи. Готуються до видання відповідні методичні рекомендації для класів середньої та старшої школи.

У січні, лютому і квітні 2010 р., вересні 2011 р., жовтні 2012 р. та вересні 2013 р. було проведено семінари щодо впровадження інноваційних педагогічних технологій у систему роботи школи для педагогічних працівників школи. У березні 2010 р. проведено міський семінар для заступників директорів шкіл міста з початкової школи та вчителів початкової школи «Виховання свідомого громадянина починається з дитинства», на якому презентовано розроблену модель шкільної правової освіти. У вересні 2013 р. проведено обласний семінар для керівників міських методичних об'єднань учителів початкової школи та методистів дитячих навчальних закладів з питань правової освіти дітей дошкільного та молодшого шкільного віку. За результатами семінарів підготовлено відповідні методичні рекомендації.

Школа є постійною базою практики для слухачів курсів підвищення кваліфікації Одеського обласного інституту удосконалення вчителів та базою для впровадження моделі правової освіти населення м. Іллічівська.

Складено та підготовлено до друку у фахових виданнях методичні рекомендації щодо функціонування інноваційного середовища в експериментальному навчальному закладі. Діяльність школи постійно висвітлюється у регіональних фахових виданнях. Інформацію про дослідно-експериментальну роботу внесено до збірника “1000+1 ідея сучасної української школи”.

Складено портфоліо експериментального навчального закладу (навчальна, навчально-методична, управлінська та діагностична діяльність в умовах інноваційної моделі розвитку школи).

За затвердженим планом здійснюється діяльність Координаційної Ради Науково-методичного центру школи, яка працює над створенням системи шкільного інформаційного освітнього простору. Положення про Координаційний центр заткерджується наказом по школі.

За затвердженим планом здійснюється робота творчих груп з проблеми дослідно-експериментальної роботи, підготовлено відповідні методичні рекомендації.

Ведеться робота над створенням системи пропедевтичного, до профільного та профільного навчання. Затверджено Робочий навчальний план школи як експериментального навчального закладу всеукраїнського рівня, підготовлено до затвердження Типовий навчальний план на період дослідно-експериментальної роботи. Створено навчально-методичні комплекси для викладання курсів «Мої права» (1-4-ті класи), «Права дитини» (5-ті класи), «Права людини у вільній країні» (6-7-мі класи), спецкурсів правового та громадянського спрямування у 9-х та 11-х класах. Підготовлено до затвердження на засіданні відповідної Науково-методичної комісії Міністерства освіти і науки України нові редакції авторських навчальних програм, які рецензовані науковцями та вчителями-практиками з різних регіонів України.

В рамках створення позитивного іміджу навчального закладу та поширення передового досвіду з проблеми дослідно-експериментальної роботи здійснено публікації у засобах масової інформації, надіслані публікації до фахових педагогічних видань, надруковано проспекти про діяльність школи та дослідно-експериментальної роботи.

Ведеться робота над розробкою системи проектно-цільового управління експериментальним навчальним закладом всеукраїнського рівня, яку буде завершено у лютому 2014 р., підготовлено до друку відповідні методичні рекомендації.

Відбувається впровадження принципів гендерної рівності в освіті. У квітні проведено установчі семінари-практикуми з питань гендерної рівності для учасників навчально-виховного процесу. Розроблені модулі тренінгів, які підготовлені до друку. Гендерний компонент включено у робочі варіанти навчальних програм. Заступник директора з науково-методичної та експериментальної роботи Майорський В.В. приймає участь у тренінгах з гендерної рівності Програми розвитку Організації Об’єднаних Націй, отримав відповідний сертифікат тренера з гендерної проблематики.

Питання дослідно-експериментальної роботи розглядається на засіданнях методичної ради міста. Двічі на рік школа звітується про хід дослідно-експериментальної роботи на рівні Інституту інноваційних технологій та змісту освіти та Одеського обласного інституту удосконалення вчителів.

Матеріали діяльності експериментального майданчика враховані при підготовці кандидатської дисертації на тему «Навчання конституційного права учнів профільних класів».

Заходи  з  реалізації  ДЕР  на  2014/2015  навчальний  рік
Положення  про  Координаційну   раду  НМЦ  з  питань  дослідно-експериментальної  роботи
Склад  Координаційної  ради  НМЦ  з  питань  ДЕР  на  2014/2015  навч.рік
            Положення  про  творчі  групи  з  питань  ДЕР
            План  роботи  творчих  груп  з  питань  ДЕР   на  2014/2015  навч.рік    
           
 




Комментариев нет:

Отправить комментарий